Navn Andreas Karlsson
Dato
01 Juni 2010 Klokken: 09:11
Email andreas[A]specialkarosser[DOT]se
|
Hej Danmark
Jag läser ett danskt rättegångsprotokoll från år 1638 som rör en av mina anfäder. En person har hittats ihjälskjuten. Ett antal män granskar kvarlevorna för att utröna om det är ett självmord, eller om personen blivit mördad. De kommer till slutsatsen att det är mord, efter att ha studerat hur kulan gått in i kroppen. Någon måste ha stått framför honom och skjutit. Dock förstår jag inte ordet ”fyr threpind”. Har någon satt en pinne bakom avtryckaren i varbygeln? Jag bifogar originaltexten nedan
”… Att der de saa hannem saaledes ligge paa Marchen, da saae de ydermehre at hanss been ware Krum liggendis, och Bøssen Laae vnder hanss wenstre Knæ, och en fyr threpind sad bag for slagpinden i warnøglen tuertt vdfra, och Byssepiben wiste till hannem, och de forsøgte med ladestochen, hullet som Kulen war Indgaaet, da siuntis de och iche Rettere kunde see, end kulen Joe war ret Indgaaet i hannem. ---- Huor aff nochsom kunde Erachtes, att hand sig iche sielff ombragt haffde, i det att Kulen iche paa sned wor Indgaaed i hanss liff”
Med de bästa hälsningar från Sverige,
Andreas Karlsson
|